|
||
![]() |
Historie |
||||||||||||||||||||||||
“Zo bedrijfszeker als een moderne auto moeten onze bromfietsen zijn”, zei de heer J.R. van den Berg, technisch directeur van Magneet-Weesp, en vervolgde: “Dit is in het verleden steeds ons streven geweest en het zal dit ook blijven. Het is nodig tegen een schappelijke prijs, betrouwbare, goede bromfietsen te verschaffen, die door hun bouw, hun finish en hun motor lange levensduur aan maximale bedrijfszekerheid paren. Daarom kozen wij als krachtbron Sachs”.
Deze voor Sachs zeer vleiende woorden besloten een gesprek, dat de redactie van het tijdschrift Tweewieler Wereld in 1964 met de Magneetleiding hadden toen ze een bezoek brachten aan Magneet voor het schrijven van een uitgebreide reportage. Mijn inziens is dit een van de beste artikelen die het reilen en zeilen in de fabriek mooi weergeeft in een tijd dat de (Magneet)bromfiets het middelpunt van de samenleving was. Daarom heb ik het woord voor woord overgetypt en aangevuld met afbeeldingen uit mijn eigen archief zodat iedereen het hopelijk met hetzelfde plezier kan lezen als ik. De redactie schrijft: Het was een wonderlijke ervaring te zien hoe te midden van stadsuitbreidingen, graafwerk en de begeleidende draglines, zandauto’s enz. de oude, nog in overblijfselen van de tuin gelegen villa van de oude heer van Houten ligt. Hier ziet men als het ware hoe het leven voortgaat en oude instellingen letterlijk overleeft. Diezelfde imposante villa, die ouderen onder ons nog in zijn oude glorie kennen is in 1964 het hoofdgebouw van de moderne fabriek, die steeds verdere uitbreiding om de oude kern krijgt, en die deze kern steeds overwoekert. Met ziet er het beeld van de twintigste eeuw: de jonge technische wereld, die de oude instellingen is gaan vervangen door efficiency, voor wie productiviteit het wachtwoord is. Korte Historie
Ongeveer ten tijde van de verhuizing naar Weesp begon men zich ook actief voor de wielersport te interesseren. Namen als Van Vliet, Wals, Slaats en Pijnenburg maakten sportsuccessen tot Magneet successen. In die jaren werkten er ongeveer 50 mensen bij Magneet. Dit team wist zich naar verhouding gunstig door de jaren van de wereldcrisis heen te slaan. Indië was nog Nederlands en de markt bood exportmogelijkheden, weliswaar tegen lage prijzen, maar toch nog juist rendabel. Het was de tijd, toen in Nederlandse winkels al redelijke fietsen voor fl.30,00 en zelfs minder werden aangeboden.
Dit was eveneens het geval met de invoering van het kleurrijwiel. Het was een hele strijd tegen de statige zwarte “all-weather” fiets, die als het ware traditie was geworden. Maar het duurde niet lang of men kon kleurenseries opzetten – en wat meer zegt – verkopen ook! Deze beide dingen: de sportievere typen en de kleuren steunden elkaar natuurlijk: de omzetten werden erdoor vermeerderd.
De productie van de fietsen kwam na de oorlog maar langzaam op gang. 1952: bromfietsen Men had aanvankelijk een eigen hulpmotor ontworpen en in productie genomen. Spoedig echter kwamen de contacten met de Franse Alter tot stand en in 1952 begonnen de Magneet bromfietsen, voorzien van de onder de bracket gemonteerde Alter, te verschijnen, de A-50. Het was al een complete bromfiets met speciaal frame, verende vork (Webb-type) en 2 versnellingen. Intussen ging men natuurlijk onvermoeibaar verder de rijwielzaken te herbouwen, hetgeen niet alleen volledig lukte, maar tevens vele nieuwe perspectieven opende. Men is ten tijde van dit artikel (1964) alweer ruim 10 jaar in volle productie, de producten zijn zeer gevraagd ende verkooporganisatie functioneerd voortreffelijk. De voor de oorlog zo knap voorziene omschakeling van sport en kleur heeft het bedrijf prachtige resultaten opgeleverd. Sedert het begin van de productie van bromfietsen heeft men bij Magneet dus de eigen motor en daarna de Alter (waarin vele eigen delen en eigen vindingen werden verwerkt) gemonteerd; daarna korte tijd HMW en daarna uitsluitend Sachs motoren.
In 1956 verrichte Magneet opnieuw baanbrekend werk door het ontwerp en de invoering van de 1½mm plaatstalen “schaalbouw” frames. Voor- en achtervering werden standaarduitvoering. De geschiedenis is bijna ten einde… De fiets
De neiging naar het Engelse model gaat voort, evenals deze tendens naar “sport” en “kleur. Het rijwiel wordt meer aan mode onderhevig. Dit blijkt uit de specificaties, maar in het bijzonder uit de vraag naar de onderscheidene kleuren. Kwaliteits nastreving is van het grootste belang, het beste product wint het per slot van rekening toch. De planning is kernpunt: er liggen ongeveer 60 à 70 nieuwe ontwerpen op de tekentafels in de ontwerpafdeling. (Onder de vaardige leiding van ing. W. de Koo) wordt hier de toekomst benaderd. Uit de modellen, zal de keus voor 1965, 1966, enz. moeten worden gemaakt. Altijd een jaar of twee vooruit moet men zijn om tijdig de gekozen modellen productierijp te maken. Men moet dus altijd enkele jaren vooruit denken, technisch, commercieel en daarbij nog rekening houden met zulke onberekenbare factoren als de wetgever en de mode… Bromfiets Wij zijn optimistisch. De vervangingsvraag stijgt in ongeveer gelijke mate als de (langzame) daling van de eerste aankopen. Dat geeft een nuttige en betrouwbare stabilisatie. Een scherpe terugval wordt niet verwacht. Ook hier: kwaliteit! Het goede product handhaaft zich steeds.
De klemtoon zal meer en meer op de eerstgenoemde categorie komen te liggen. (dit menen zij ook, en hopen bovendien; hoe eerder hoe liever. Red.) Magneet Rijwielen- en Motorenfabriek N.V. – Weesp Service en onderhoud De laatste jaren valt er bij de fietsen een teruglopende onderhoud te bespeuren. De fietser “poetst” nog minder dan vroeger. Dit eist van de fabrikant een toenemende aandacht aan de afwerking. Roestvrij, gemakkelijke gladde afwerking enz. Bij de bromfietsen wordt al het mogelijke gedaan om service en onderhoud te vergemakkelijken en de noodzaak daartoe tot een minimum te beperken. Een van de voordelen in dit opzicht is de standaardisering van moeren en bouten, zodat ze met een 10mm pijpsleuteltje bijvoorbeeld zowel de kettingkast als de beplating, de buddyseat, de tank en het kofferrek worden afgenomen. De motor is na met de hand afgenomen zijscherm (één sierbout) goed bereikbaar, evenals de aansluiting van de elektrische installatie door een handig vastgeklemd kroonsteentje. Euromarkt Gezamenlijke Bromfiets Propaganda
In beginsel: alles voor te zeggen. Uitvoering moet nauwkeurig bezien worden. Kan mede een basis zijn voor gemeenschappelijk marktonderzoek en mogelijk ook voor een gemeenschappelijke verkoopvoorbereiding. Huidige Export Beweegt zich op ongeveer een derde van de totale bromfietsexport van de Nederlandse industrie. De lichte motorfietsen (4,3 pk Sachs, 4 versn.) zijn zeer gewild op vele markten. Bij de rijwielen is de export een vrij onzekere factor. (het geen voor de hele Nederlandse industrie geldt)
Momentopname
Na deze hoogt interessante gedachtewisseling hebben wij het fabricageproces kunnen volgen onder de deskundige leiding van de heer Van Doorn. Eerste indruk: een schoon bedrijf, waar goed teamwork leidt tot technische verfijning. De productiemiddelen, grotendeels in eigen gereedschapmakerij vervaardigd, zijn niet alleen hypermodern maar getuigen van grote inventiviteit. Vereenvoudiging van bewerking, de combinatie van volgende bewerking met controle van de voorgaande, meetapparatuur en routing – alles is wel-doordacht en gericht op het snelle en doelmatige bereiken van kwaliteit. Want dit laatste is heel duidelijk grondgedachte van het hele proces. Van den beginne al blijkt in de framebouw het streven naar oppervlakte-bescherming. De bonderafdeling speelt hierin een zeer grote rol. Nadat de frames de soldeerautomaat (propaan), zijn gepasseerd is de behandeling: ontvetting, spoelen, beitsen, spoelen, elektrolytische ont-messing, spoelen, waterverdrijving (olie) bad. Daarna: slijpen, vijlen, narichten – dan fosfateren. Dit laatste omvat: activeren, fosfateren, spoelen, passiveren, drogen. Hierna opnieuw een (scherpe) controle op deze finish. Dan komt de elektrostatische spuitinstallatie, waar relatief dikke lak(positief) wordt geneveld (met een roterend pistool) op de geaarde werkstukken. Met een stroomsterkte van 0,15mA en een spanning van 90.000Volt wordt de lak op het werkstuk “gezogen”: lakverlies een fractie van vroeger. Kwaliteit: voortreffelijk: egaal en gelijkmatig, prachtige glans. En lak tot in de kleine hoekjes. Lak in de tanks is uitgesloten door deze methode (ten gevolge van het kooieffect van Fareday) De productiecapaciteit van deze lakkerij is per uur even groot als de productie van twee mandagen vroeger: thans ongeveer een gros frames per uur. Twee laklagen worden gevolgd door biezen enz., waarna de laatste behandeling met kleurloze lak het proces besluit. Het droge geschiedt viervoudig: 2x hete lucht: 2x infrarood. Gaat men in gedachten dit alles na, dan is hier werkelijk met de modernste middelen de absolute oppervlaktebewerking verkregen. De heer Lamme bevestigde dit praktisch door met een stalen buis deuken in een frame te slaan, waardoor geen afschilvering van lak optrad. Een drastische methode, waarbij de buis werd platgeslagen!
Bij de montage van een gereed product ziet men steeds opnieuw diezelfde vindingrijkheid, die uren spaart en betere producten levert. Zo bijvoorbeeld die wielen centreermachine, waarin met enkele handgrepen los voorgeregen wielen niet alleen worden gespannen, maar tevens geheel automatisch in beide vlakken gecentreerd. En steeds weer die aandacht voor de finish, waar je ook ziet. Het is onmogelijk in dit stukje verder op technische details in te gaan. Wij raden de lezer aan zodra zich daarvoor een gelegenheid voordoet een bezoek te brengen aan deze fabriek. Dat is leerzaam voor U, schenkt vertrouwen en is tevens de beste reclame die Magneet voor zijn producten kan maken. Zoals u merkt was de redactie in 1964 zeer lovend over Magneet en de fabrieksprocessen. O.a. door deze processen was Magneet zijn tijd al ver vooruit. Op dit moment (2012) zijn bedrijven als reactie op de crisis hun bedrijfsprocessen aan het standariseren en processen aan het minimaliseren. Want op die manier kan men geld besparen, dit noemt men heden ten dagen "lean". Dit wetende blijkt maar weer hoever Magneet zijn tijd vooruit was. Ik hoop dat ik u, door dit artikel te hebben overgetypt, een beetje mee kan laten delen in mijn passie voor dit merk welke zoals u begrijpt heel veel heeft betekend voor de Nederlandse Bromfietsmarkt. De Villa bestaat overigens nog steeds en fungeerd tegenwoordig als appartementencomplex, hieronder een afbeelding van hoe deze er nu uitziet. ---//-- André de Kruijf
|