START | MODELLEN | VITRINE | MUSEUM | DIVERSEN | FOLDERS | FORUM | REGISTRATIE | 2e HANDS | CONTACT


De restauratie van een Magneet M50 Supersport - André de Kruijf -

Beste lezer,

Langs deze weg wil ik de restauratie van mijn M50 Supersport uit 1956 met u delen.

Ik heb deze bromfiets in maart 2009 gekocht in Schalkwijk (Utrecht) daar stond hij samen met een Magneet Mot-o-Mat in een koeienschuur weg te kwijnen. Ik ging eigenlijk voor de Mot-o-Mat, maar die was zo slecht dat ik daar geen interesse in had. Vervolgens nam de verkoper me mee naar deze bromfiets met de vraag of dit dan misschien wat was. De M50 was er slecht aan toe maar zo te zien wel compleet. Ik durfde de gok dus wel aan. We onderhandelden nog wat, en niet veel later reed ik met beide bromfietsen richting huis.

Toen is hij eigenlijk in de schuur beland en daar drie jaar niet meer uitgekomen. Begin 2012 begon het echter te jeuken en toen hebben wij de bromfiets maar eens tevoorschijn gehaald om hem nader te bestuderen.
Er is bijna geen vergelijkingsmateriaal dus alles wat we konden achterhalen werd goed vastgelegd en gedocumenteerd. Alle stickers werden gefotografeerd en opgemeten. Ook de onderdelen werden goed bekeken alvorens de bromfiets uit elkaar werd gehaald.

Na alles bestuurd en vergeleken te hebben met de weinige informatie die voorhanden was, concludeerde wij dat er waarschijnlijk twee type's van de M50 moeten zijn geweest. We hadden namelijk een aantal foto's van andere exemplaren, maar die weken op een paar kleine details af met die van ons. Ook de afbeeldingen uit prijslijst van 1956 weken af met die van ons.

"Wat zijn die afwijkingen dan?" hoor ik u denken. Dat is op de onderstaande afbeelding duidelijk zichtbaar. Beide exemplaten zijn origineel en ongerestaureerd. Overigens hebben de exemplaren naast deze afwijkingen ook een andere stickers op het balhoofd en een andere uitlaatdemper.

Vroege type
Latere type

Zoals u kunt zien zijn de verschillen minimaal maar wel aanwezig. ik vermoed dat de extra sparingen in de motorbeplating later zijn toegevoegd om de lucht uit het motorcompartiment te kunnen laten ontsnappen. Er zitten ongeveer 2000 nummers verschil in de framenummers van bovenstaande exemplaren.

Aan de hand van deze door mij zelf verzamelde en vertaalde informatie ga ik er dus van uit dat ik een vroeg exemplaar heb.

Gelukkig heb ik van iemand de originele onderdelenlijsten mogen kopieren (zie onder). Deze geven veel duidelijkheid en inzicht.

 

Hieronder een paar afbeeldingen van hoe we de brommer in 2009 hebben gekocht....

 
 
   

 

Zoals vermeld hebben we hem begin 2012 tevoorschijn en uit elkaar gehaald. We hebben even gekeken wat er zoal aan mankeerde, wat er allemaal gespoten en wat er verchroomd moest gaan worden, welke stickers er gemaakt moesten worden etc. Hieronder een paar foto's van toen we hem uit elkaar hadden gehaald.

   

 

30-09-2012: Vervolgens hebben we alle metalen delen gezandstraald.

 

 

14-10-2012: Op het forum van oudebrommers.nl heb ik gelezen hoe forumlid "Dennis28" de naven uit elkaar heeft gehaald om het binnenste deel te laten verchromen en het buitenste gedeelte te laten spuiten. Goed voorbeeld, doet goed volgen, dus werd de zaag te hand genomen, zie onderstaande afbeeldingen voor het resultaat.

 

21-10-2012: Het spuitwerk was ditmaal binnen drie weken klaar, dat wil zeggen klaar om de stickers er op te plakken. Ik heb het opgehaald en heb thuis lekker zitten plakken. Zie hieronder het resultaat.

 
   

 

04-11-2012: Het zinkwerk is van de week ook allemaal terug gekomen van de verzinkerij. Hieronder een paar foto's van hoe het er (gestraald) naar toe ging en hoe het er nu uitziet.

 

04-11-2012: Het motorblokje is inmiddels ook gedemonteerd en staat een gehele revisie te wachten.

   
   

 

13-11-2012: Afgelopen week hebben we het spuitwerk en het eerste chroomwerk opgehaald

 

 

27-12-2012: Er zijn weer wat vorderingen te melden, de schokbrekers en het zadel staan in elkaar

   

 

01-01-2013: Nu is het blokje aan de beurt voor een grondige revisie

 
 
 
   

 

27-01-2013: Wij zijn nog rustig bezig met opbouwen.

   

 

17-02-2013: Inmiddels weer een stukje verder, de velgen zij nu klaar en gespaakt 

   
   
   

 

17-03-2013: De restauratie is afgerond. Na vele uren hard werken is de bromfiets weer helemaal als nieuw.

Voor
Na
   
Voor
Na
   
 
Na
Na

 

 

 

 

 

 

Groet,

André